گلِ خشک به دیوار نمی چسبد
کابلی والا کابلی والا

پس ازاین که مشخص شد، آقای"محمد یونس قانونی" رئیس مجلس نماینده گان وازچهره های شناخته شده ومطرح سیاسی درکشور، برای باردوم به ریاست مجلس نماینده گان نامزد است،شایعات،پروپاگندها، توطیه ها و اتهاماتی ازجانب عده یی از افراد فرصت طلب، سودجو ویکسویه نگردرسایت ها و رسانه های متعدد پخش شد، که گویا آقای قانونی در تبانی با رئیس جمهور کرزی و با حمایت حلقات ویژه دولت، می خواهد ، کرسی ریاست مجلس نماینده گان را به دست آورد.

با آن که چندی پیش آقای قانونی در گفتگو با رسانه های مختلف داخلی و خارجی این گونه شایعات را به شدت رد نمود و این گونه پروپاگندها را جز شایعات و اتهامات نا موجه انتخاباتی برخی از افراد و حلقات دانست، رسانه های متعدد دیگر نیز نا موجه بودن این گونه اتهامات را، شایعه ی نا معقول و نادرست کارزارانتخاباتی دانسته و دیگر به آن نپرداختند؛ زیرا ارزش پرداختن به این مسأله را هم نداشت.

هم میهنان عزیز باید بدانند که دوره ی مدیریت آقای قانونی به حیث رئیس مجلس نماینده گان، افزون بر مؤثریت های عمده ی دیگر، با سه دستاورد زیر همرا بوده است:

-  تنوع قومی و زبانی: با آن که پارلمان افغانستان به لحاظ ساختاری و حضور نماینده گان، دارای تنوعات قومی، زبانی و مذهبی بوده است؛ آقای قانونی توانسته با توجه به احترام به آرای نماینده گان، مجلس را در فضای بدون تنش و غیر جانبدارانه، مدیریت نماید

- تنوع دیدگاه های سیاسی: مجلس نماینده گان در دوره ی نخست همان گونه که دارای تنوع قومی، زبانی و مذهبی بود، به همان مقیاس دارای تنوع دیدگاه های سیاسی نیز بود ؛ حضور مجاهدین، اعضای حزب وطن، روشنفکران و ... در مجلس خود بیانگر این مسأله است که آقای قانونی بدون جانبداری از این یا آن گروه سیاسی- با درایت - مجلس را مدیریت می کرد.

- توجه به روش های دموکراتیک: رعایت این دو اصل و احترام به موضوع تنوعات قومی و سیاسی به درستی می رساند که آقای قانونی با توجه به روش های دموکراتیک، ریاست مجلس نماینده گان را به پیش برده است.

اکنون که شایعه پراگنی ها درهرگوشه و کناری شنیده می شود، میزان این همه شایعات به گونه ی روشن می رساند که پیروزی آقای قانونی – با توجه به کارکردهای مؤثرش در دوره ی نخست مجلس نماینده گان به حیث رئیس – قطعی خواهد بود، و به تعبیر معروف: شایعاتی از این دست،"گلِ خشکیست که هرگز به دیوار نمی چسبد".


January 16th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات